Kan man sälja en fastighet till en bröstarvingens make?

Kan min svärfar som är änkeman sälja sin egendom, som är en sommarstuga, till mig utan förbehåll. Han har två barn varav den ena är min hustru. Svärfars önskan är att hon ska få stugan men sonen motsätter sig detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din svärfar får sälja sommarstugan till dig om han vill, och så länge det görs till marknadsvärdet så är det inga problem.

Om han däremot skulle säga sommarstugan till dig under marknadsvärdet kan det bli en diskussion om det rör sig om ett förskott på arv till din fru, men om det uttrycks att det isåfall blir en gåva så blir det inte aktuellt heller. Om ni skulle vara osäkra så kontakta en jurist i samband med försäljningen så att ni får papperna på rätt plats ifall det skulle bli behövas beroende på priset på sommarstugan.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare