Kan man sälja eller ge bort egendom som ska gå i efterarv?

Jag har lagfart på en fastighet idag som jag har fått via arv eftermin avlidna make.

Han ägde denna fastighet som enskild egendom från sina föräldrar.

Min makes systrar står som efterarvingar i bouppteckningen. Nu skall jag avyttra denna fastighet, kan jag då via gåva avyttra fastigheten eller måste det ske med försäljning genom att det var makens enskilda egendom.

Har jag friheten att välja på vilket sätt den avyttras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den egendom du ärver före arvsberättigade arvingar innehas med fri förfoganderätt till skillnad mot full äganderätt (vilket indirekt framgår ur 3 kap. 1 och 2 § ärvdabalken (ÄB)). Skillnaden jämfört med full äganderätt består i att du inte kan testamentera bort egendom med fri förfoganderätt. I övrigt står det dig fritt att sälja eller ge bort egendom med fri förfoganderätt.

Vederlagsregeln

Däremot skulle eventuellt den så kallade vederlagsregeln i 3 kap. 3 § ÄB kunna aktualiseras om du ger bort fastigheten som gåva, eller säljer den till underpris. Regeln utgör en skydd för efterarvingarna varvid de kan kompenseras genom vederlag ur din kvarlåtenskap om du ger bort egendom utan tillbörlig hänsyn till ett väsentligt värde. Räcker din kvarlåtenskap inte till för att kompensera för värdet av gåvan kan även gåvomottagaren bli skyldig att återge gåvan eller dess värde om denne insett eller bort inse att gåvan utgjort en väsentlig minskning av kvarlåtenskapen (3 kap. 3 § andra stycket ÄB).

För att vederlagsregeln ska bli tillämplig ska det handla om att gåvan utgör en väsentlig minskning av din kvarlåtenskap vilket innebär att den måste utgöra ett värde om en fjärdedel vid gåvotillfället jämfört med värdet av din kvarlåtenskap (NJA 2013 s. 736). Vidare måste ska gåvan ha getts utan tillbörlig hänsyn till de efterarvsberättigade. Detta kan exempelvis avse fall där du ger fastigheten som gåva till en arvinge utan att denna kan avräkna värdet av gåvan som förskott från sin arvsandel (6 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattningsvis

Du har friheten att avyttra fastigheten förutom genom testamente. Om du ger bort fastigheten eller säljer den till underpris skulle det däremot kunna drabba din arvingar eller gåvomottagaren utifrån ovan nämnda förutsättningar.

Hoppas svaret varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare