FrågaFAMILJERÄTTGod man21/02/2019

Kan man säga emot en god man?

Har en släkting som har en liten störning,blivit änka har god ekonomi.Hon har en god man.Hon ville bjuda vår familj med barn o barnbarn på middag ute på en restaurang.Den gode mannen ringde och sa att det fick vänta tills hon fyllde år.Undrar om hon hade rätt att säga ifrån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din släkting får gå emot vad den gode mannen säger och ta med er ut på middag. Regler kring god man finns i Föräldrabalken (FB).

Den gode mannen ska hjälpa din släkting med vissa rättshandlingar, för att underlätta för henne. Det faktum att din släkting har en god man innebär inte att hon förlorar möjligheten och rätten att bestämma själv över sig och sin egendom. Man brukar uttrycka det som att hon har kvar sin egen rättshandlingsförmåga (11 kap. 4-5§§ FB). Din släkting har alltså rätt att bestämma om hon vill ta med er ut på middag på en restaurang, utan att den gode mannen kan hindra henne. Det är först om hon skulle få en förvaltare istället för en god man som hon kan förlora den rätten (11 kap. 9§ FB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare