Kan man säga att en föreskrift är en lag?

Hej,

Jag har en fråga om man kan säga att en föreskrift är en lag?

Enligt min mening när det gäller t.ex. Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS:arna) anser jag att det är tvingande regler men inga lagar.

Ni har haft uppe detta tidigare: Vad är skillnaden på lag, förordning och föreskrift?

2018-10-18 i ALLMÄNT OM LAGAR OCH REGLER.

Skulle ändå vilja ha svar på om man kan säga att en föreskrift är en lag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som är gällande rätt i Sverige utgörs av mer än bara lagar. Förutom lag har vi bland annat även förordningar och föreskrifter, som tillsammans reglerar vår rättsordning. Skillnaden mellan dessa består bland annat i vem som får utfärda dem, d.v.s. vem som får skapa en viss regel. Lagar meddelas av riksdagen, förordningar meddelas av regeringen, och att andra myndigheter kan meddela föreskrifter om riksdagen eller regeringen gett dem den uppgiften (Regeringsformen RF 8 kap § 1). Det är alltså endast riksdagen som kan stifta lagar. Eftersom de har utfärdats av en myndighet stämmer det att Arbetsmiljöverkets föreskrifter är just föreskrifter och inte lagar.

Ibland använder man lite slarvigt "lag" som samlingsbegrepp för lagar, förordningar och föreskrifter. De senare är dock alltså inte lag i den mening som avses i grundlagen (Regeringsformen.)

Det stämmer alltså att Arbetsmiljöverkets föreskrifter inte är lag, men de är tvingande regler och del av gällande rätt i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare