FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/06/2018

Kan man resa till USA om man blivit dömd till skyddstillsyn?

Hej jag är 20 år och gjorde ett beväpnat rån för 2 år sedan men jag fick inte fängelse för det utan skyddstillsyn och det räknas som att jag är dömd väl jag skulle vilja plugga på college i USA och jag skulle vilja åka och se min bror ta examen i USA nästa år kan jag göra det om jag t,ex har blivit en laglig person alltså att jag har blivit en bättre person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Belastningsregistret

Enligt belastningsregisterlag 17 § p. 4 finns uppgifter om att man blivit dömd till skyddstillsyn kvar i 10 år om man är över 18 år vid domen/beslutet eller i 5 år om man var under 18 år vid domen/beslutet. Således finns domen kvar för din del.

ESTA och visumansökan

När man gör en ESTA-ansökan måste du svara på vissa frågor om du begått brott, och sedan får amerikanska myndigheter göra sin bedömning om du är lämplig för att resa till USA eller inte. Jag kan inte svara på hur de skulle bedöma din ansökan. Det som kan hända är att du får din ESTA-ansökan avslagen. Då kan du istället försöka ansöka om visum till USA på den amerikanska ambassaden.

För att sammanfatta: domen finns kvar i belastningsregistret och inget kommer förenklas av att du skulle försöka ljuga eller dylikt i ESTA-ansökan. Var ute i god tid då handläggningen av ESTA kan ta lång tid. Att få en intervjutid på ambassaden kan också ta lång tid.

Lawline RådgivareRådgivare