Kan man polisanmäla regeringen för att de vill kartlägga ovaccinerade personer ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst arbetar den svenska polisen med brottsfrågor. Enligt Polislagen 2§ p. 1 och 3 har polismyndigheten bland annat följande uppgifter:

1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten,

3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal.

Mot den bakgrunden hade regeringen enbart blivit utredd av polismyndigheten om densamma hade begått ett brott.

Vad som är ett brott är i sin tur allt som står beskrivit i brottsbalken (BrB 1 kap. 1§). Det finns inte någon bestämmelse i brottsbalken som hindrar regeringen från att utreda potentiella lagförslag/ presentera lagförslag.

Sammanfattning

Eftersom det inte vore brottsligt för regeringen att kartlägga ovaccinerade så kommer du inte komma någonstans med en polisanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Annars kan du höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare