Kan man patentera ett efternamn + finns det begränsningar för någon att byta till sin makes efternamn?

Om jag har patent på efternamnet kan någon annan gifta sig till de namnet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan hindra någon annan från att genom giftemål byta sitt efternamn till ditt efternamn. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Patentlagen (PL) och Lag (2016:1013) om personnamn.

Ett efternamn kan inte patenteras

Jag måste inleda med att säga att jag hade lite svårt att besvara din fråga eftersom efternamn inte är något som kan patenteras. Ett efternamn uppfyller nämligen inte kravet på att det måste röra sig om en uppfinning för att kunna patenteras, se 1 § PL. Inte heller uppfyller ett efternamn kravet på att uppfinningen måste vara industriellt tillämplig, 1 § PL. Jag har därför svårt att se att du har patent på ditt efternamn samt att detta skulle utgöra ett hinder för någon att gifta sig till namnet.

Inte heller i Lag om personnamn finns hinder för en make att byta till sin andre makes efternamn

Ett efternamn utgör ett personnamn varför lag om personnamn är tillämplig, 1 § Lag (2016:1013) om personnamn. Av denna lag följer att en make får byta sitt efternamn till den andre makens efternamn, 2 § ihop med 12 § Lag (2016:1013) om personnamn. Mer om detta kan du läsa på skatteverkets hemsida om namnbyten.

Jag hoppas du känner att jag besvarat din fråga på ett tillfredställande sätt, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare