FrågaPROCESSRÄTTDomstol16/06/2021

Kan man påskynda handläggningen hos domstolen?

Hej

Läste i något av era svar att om man har ett ärende hos hovrätten så bör det tas upp någonstans mellan fyra veckor och fem månader. Hur kommer man vidare när detta inte följs? I nu nuläget har jag ett svar från hovrätten där det aktuella ärendet kommer inte tas upp förrän näst år dvs ca 1 år efter överklagandet! Kan jag påskynda det hela eller anmäla det någonstans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr är det generellt sett långa väntetider hos domstolarna. Dessvärre finns det inget att göra för att påskynda handläggningen. Domstolarna strävar alltid efter en så snabb och effektiv handläggning som möjligt, men antalet mål ökar ständigt och det är därmed en ökande arbetsbelastning som är svår att hinna med i dagsläget. Det finns riktlinjer för handläggningstiderna, men det är inga garantier utan endast just riktlinjer.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare