FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev07/11/2019

Kan man överlåta skulder?

Kan ett låneföretag sälja/överlåta min skuld hur som helst ? Hade ett lån hos Bank A som försvann och hamnade hos Bank B istället,efter nästan 3 år så har skulden hamnat hos Bank C helt plötsligt som nu vill ha betalt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Skulder kan överlåtas. Om det är ett löpande skuldebrev är du betalningsskyldig gentemot den nya innehavaren så fort denne fått skuldebrevet i sin besittning (22 § skuldebrevslag). Om det är ett enkelt skuldebrev ska du meddelas när skuldebrevet har sålts till en ny borgenär (31 § skuldebrevslag). Ett enkelt skuldebrev är utställt till en viss person (26 § skuldebrevslag), ett löpande skuldebrev är ställt till innehavaren, viss man eller order (11 § skuldebrevslag). Sålänge överlåtelsen följer reglerna för hur enkla respektive löpande skuldebrev överlåts finns ingen begränsning för hur mycket dom kan överlåtas.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare