Kan man överlåta ett hyresavtal trots att hyresvärden motsätter sig detta?

Jag är inneboende (med inneboendekontrakt från nov -18 tills vidare) i en hyresrätt som står på person A. Person A och person B flyttade in i lägenheten juli -18 som sambos men gjorde slut kort därefter. De har fortsatt att bo tillsammans på samboliknande premisser (delat rum) och det har fungerat bra. Vi delar på hyran, delar på inköp av städsaker och engångsartiklar samt äter gemensam middag någon gång i veckan men utöver det har vi eget hushåll. I våras flyttade A till sin nya partner på annan ort men är fortfarande skriven i den gemensamma lägenheten och övernattar här ungefär 2-3 nätter i månaden pga jobb. Jag och/eller person B är intresserad av att ta över kontraktet för ett mer säkert boende och person A är villigt att gå med på det. Men fastighetsägaren har muntligt informerat A om att lägenheten inte får överlåtas vid utflytt. Det står inget om det i

As kontrakt och vi kan inte hitta ifall hyresvärden har det uttalat på någon hemsida eller liknande. Hur går vi bäst tillväga för att säkerställa ett tryggt boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresrätt är ett rättsligt avtal som främst gäller mellan en hyresgäst och en hyresvärd. Det rättsliga förhållandet kan därmed inte överlåtas hur som helst, utan som utgångspunkt krävs det att hyresvärden ger sitt samtycke till en sådan överlåtelse. Utifrån den informationen som framgår av ditt inlägg verkar det som att hyresvärden inte är villig att ge samtycke till överlåtelsen.

Det finns däremot undantag till denna utgångspunkt. En möjlighet för er är att vända er till Hyresnämnden. Hyresnämnden kan då utföra en bedömning utifrån omständigheterna i fallet. Deras bedömning står över hyresvärdens samtycke. Skulle det vara så att de anser att du kan ta över kontraktet kan detta ske trots att hyresvärden motsätter sig detta.

Hoppas detta svar gav vägledning i den situationen som ni befinner er i!

Skulle fler frågor eller mer behov av juridisk rådgivning uppstå är du välkommen att återkomma till oss på Lawline igen! Du kan även vända dig till vår telefonrådgivning (ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2) eller även boka tid med en jurist (https://lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare