Kan man överklaga Transportstyrelsens beslut efter tre veckor?

Jag har just nu fått mitt körkort indraget i 24 månader och jag anser att den siffran är orimlig med tanke på brottet. Kan jag på något sätt överklaga till transportstyrelsen även om det gått mer än 3 veckor sen beslutet togs?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen beslutar bland annat om körkortstillstånd och körkortsingripande, (7 kap. 2 § körkortslagen).

I Transportstyrelsens beslut framgår bland annat hur du kan begära att få beslutet omprövat samt vilken tidsfrist som gäller. En omprövning av ett beslut innebär att myndigheten prövar sitt tidigare beslut på nytt för att eventuellt ändra beslutet. Du måste skicka in en begäran om omprövning till Transportstyrelsen inom den tidsfristen som anges, annars förlorar du din rätt att få beslutet omprövat och beslutet blir då gällande. Enligt Transportstyrelsens hemsida är den vanliga tidsfristen just tre veckor. Eftersom Transportstyrelsen är den myndighet som omprövar beslutet som första instans finns det inget du kan göra om tidsfristen har gått ut.

Ett beslut som meddelats av Transportstyrelsen kan även överklagas till domstol genom att du skickar in en överklagan till Transportstyrelsen, som därefter sänder det vidare till förvaltningsdomstol, (8 kap. 1 § 1 punkten körkortslagen). Även detta måste göras inom den tidsfrist på tre veckor som gäller, annars förlorar du din rätt att överklaga beslutet.

På samma sätt som en överklagan av en tingsrättsdom som först instans måste komma in inom tidsfristen, måste även en begäran om omprövning/överklagan av Transportstyrelsens beslut om körkortsingripande komma in inom tidsfristen för att din rätt till omprövning/överklagan ska bestå.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare