Kan man överklaga styrelsens beslut om andrahandsuthyrning till hyresnämnden?

Hej igen! Jag fick precis svar på min fråga med rubriken "Kan man överklaga hyresvärdens beslut att inte tillåta andrahandsuthyrning?" men den som svarade tycktes ha missuppfattat frågan. Hyresvärden vars bostadsrätt min mamma jut nu hyr i andra hand vill att hon ska få bo där längre, men bostadsrättsföreningen har gjort avslag på ansökan. Det jag ville veta var alltså vad man kan göra om hyresvärden vill fortsätta hyra ut sin bostadsrätt, men bostadsrättsföreningen inte går med på det? Kan man i det läget "överklaga" till hyresnämnden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ja det går att överklaga styrelsens beslut om att inte tillåta andrahandsuthyrning. Skulle hyresnämnden anse att det finns skäl för att bevilja fortsatt andrahandsuthyrning går det beslutet före styrelsens. Överklagandet ska göras av bostadsrättsinnehavaren och skickas till hyresnämnden. Mer information och blankett finner ni här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare