Kan man överklaga en bouppteckning?

Hej, jag och min syster är särkullbarn, våran pappa dog för några år sedan. Vi fick inte ärva en krona, trots att våran styvmor äger tex en bostadsrättlägenhet. Kan man överklaga en bouppteckning ?

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Har du och din syster rätt till arv?

Du och din syster har rätt till arv eftersom ni är bröstarvingar till er pappa (2 kap 1 §ÄB). Eftersom ni är särkullbarn har ni rätt att få ut er arvslott direkt vid er pappas bortgång (3 kap 1 § ÄB).

Kan man överklaga en bouppteckning?

En bouppteckning ska skickas in till Skatteverket för registrering senast en månad efter upprättandet, på denna ska alla dödsbodelägare ha skrivit under bouppteckningen (20 kap 8 § ÄB). Skatteverket ska inte registrera en bouppteckning om den inte har följt ärvdabalkens föreskrifter (20 kap 9 § ÄB). Ett exempel då skatteverket inte ska registrera bouppteckningen är om en dödsbodelägare inte kallats till bouppteckningsförrättningen.

Men i ditt fall utgår jag ifrån att bouppteckningen har registrerats då du frågar om överklagande. Eftersom du anser att bouppteckningen skett på ett oriktigt sätt kan du överklaga Skatteverkets beslut inom 3 veckor från den dag du fick del av Skatteverkets beslut (44 § förvaltningslagen). Beslutet överklagas till allmän förvaltningsdomstol (40 § 1 stycket förvaltningslagen).

Kan man överklaga ett arvskifte?

Efter en bouppteckning sker i regel även ett arvskifte. Med arvskifte menas att dödsbodelägarna delar upp tillgångarna mellan varandra. Det är ett skriftligt avtal mellan dödsbodelägarna och kallas arvskifteshandling. Om samtliga dödsbodelägare skriver på detta dokument, förutsätter man att alla är överens gällande fördelningen av tillgångarna ( 23 kap 4 § ÄB).

Jag vet i ditt fall inte om ett sådant arvskifte utförts, men om så är fallet vill jag även belysa att detta arvskifte går att klandras inom fyra veckor. Du som missnöjd arvinge kan då ansöka om stämning vid tingsrätten.

Om inte ett arvskiftesavtal genomförts finns dödsboet från din pappa fortfarande kvar, då dödsboet rent juridiskt avslutas genom detta avtal. Då räknas du och din syster fortfarande som dödsbodelägare och du kan således begära att tingsrätten utser en arvskiftesman som hjälper er med arvskiftet (18 kap. 1 § och 23 kap. 5 § Ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare