Kan man överklaga direkt till förvaltningsrätten gällande socialen?

Kan jag skicka min överklagan direkt till förvaltningsrätten utan att den först måste gå till socialkontoret?

mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så har du fått ett beslut från socialen som du vill överklaga. Denna överklagan ska lämnas in till socialkontoret enligt 43 § förvaltningslagen. En överklagan måste göras inom tre veckor från det att du fått beslutet. Om det gått mer än tre veckor har du inte längre rätt att överklaga. Du bör ha fått instruktioner till hur du ska överklaga bifogat tillsammans med beslutet.

Om du inte fått det bifogat ska du göra som så att när du vill överklaga ska du meddela din handläggare om att du vill överklaga beslutet, förklara varför och därefter skriva under med ditt namn. Din handläggare kommer då att bedöma om det går att ändra beslutet, men om denne väljer att inte göra det ska handläggaren skicka vidare din överklagan till förvaltningsrätten enligt 23 - 28 §§ förvaltningslagen.

Som svar på din fråga ska du alltså skicka in din överklagan till socialkontoret.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare