Kan man lämna in narkotika till polisen?

Hej, kan jag lämna in narkotika till polisen utan att jag blir skyldig till något brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Högsta domstolen

Det är olagligt att befatta sig med narkotika. Det kan dock vara straffritt att lämna in narkotika till polisen, men det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Högsta domstolen friade en person som lämnade in ca 4kg heroin till polisen efter att personen dömts i både tingsrätt och hovrätt, se NJA 2003 s. 361 (här). Personen ifråga hade hämtat ett paket åt en kompis utan att veta att det var narkotika i paketet. När han tog emot paketet misstänkte han att det kunde vara narkotika och förvarade därför paketet i ett vindsförråd. Han frågade sin kompis vad paketet innehöll och när han fick veta att det var heroin bad han kompisen att genast hämta paketet. Kompisen kom inte under de närmsta dagarna och personen ifråga lämnade därför in heroinet till polisen efter att ha haft narkotikan i fyra dagar.

Högsta domstolen menade att personen ifråga inte gjort sig skyldig till narkotikabrott eftersom han varit mycket rädd och panikslagen kring hur han skulle kunna ta sig ur situationen han inte själv försatt sig i, och menade också att han agerat inom rimlig tid sett till de omständigheterna. Även om högsta domstolen säger att han borde tagit kontakt med polisen direkt när han misstänkte att det var narkotika, eller i vart fall när han fick reda på att det var heroin, valde domstolen att fria honom eftersom att man vid en samlad bedömning kom fram till att dröjsmålet att kontakta polisen var motiverat.

Om man hittar narkotika

Om man hittar gömd narkotika är det bäst att först ringa polisen och berätta att man hittat narkotika. Är det en mindre mängd kan man ringa 114 14 och möjligtvis bli ombedd att ta med det till en polisstation. Är det en större mängd är det bäst att ringa 112 direkt eftersom polisen kan behöva säkra bevisning.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare