FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/05/2017

Kan man kräva ett faderskapstest av ett halvsyskon?

Hej min fråga handlar om fastställande av faderskap. Vi är två helsyskon och har nu efter vår fars bortgång fått ett syskon till som vi inte vetat fanns. Meningen var att alla skulle göra ett dna test. Vi två helsyskon lämnar våra prov till advokaten som sedan skickar dom för vidare analys. Men nu vägrar vårt så kallade halvsyskon att hon inte kommer att ta dna eftersom hon anser sig vara vår fars biologiska barn. Vår far har nämligen skrivit ur henne i testamentet där det framkommer att hon inte är hans dotter och att hon helt skall avstå från arvet. Hon hävdar sin rätt till laglott.

För mig blir det lite kluvet om man inte har något att frukta varför lämnar man inte dna, det måste väl bli bäst för alla. Hur kan man gå vidare i ett sådant ärende? För upplysning så är vår fader och moder avliden. Likaså hennes moder är också avliden. Hur skall vi gå vidare för att hon ska lämna sin del till dna testet.? Enligt vår far så blev han tilldelad ett faderskap innan hon föddes. Min far träffade hennes mor i mitten av juni och denna dotter föddes i mitten av december samma år. Dom har aldrig träffat varandra möjligen dom 2-4 första åren. Hur ska vi gå vidare???

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om Faderskap finner ni i Föräldrabalkens 1-3 kapitel, där det tredje kapitlet rör mål om hävande av faderskap.

Om jag förstår det rätt så är ert s.k. halvsyskon barn till er far i rent juridisk mening, och därför anser sig hon ha rätt till åtminstone laglott. Tyvärr är det så att när det gäller prövning av faderskap så är det i ert fall endast er halvsyster som kan begära något sådant, jag tolkar nämligen uppgifterna som att er far någon gång efter er halvsysters födelse har bekräftat att barnet är hans, även om han inte ville erkänna henne som sin dotter mot slutet. Därför är det så att om hon inte vill har ni som utomstående ingen rätt att ifrågasätta att ni har samma gemensamma far genom att tvinga henne till ett DNA-test. Det är alltså endast barnet självt i det här fallet som kan väcka talan om faderskap.

Även om svaret kanske inte blev vad ni hoppats på så hoppas jag på att det har vart er till hjälp! Ni är välkomna att kommentera här nedan om det är något ni inte förstod, så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Rickard EssungRådgivare