Kan man kräva betalning av en skuld från ett dödsbo?

Hej!

Min bror avled i Juni 2019. Han hade inga större utgifter eller sparande. Ingen sambo eller barn. Innan han fick en anställning så betalde min mamma hans räkningar under ca 2år vilket uppgick till ca 46.000kr. Eftersom att han inte hade något sparkapital, fonder eller dylikt tyckte begravningsbyrån att vi kunde sköta bouppteckningen själva.

Min bror fick nu in en lön på (minns ej exakt) 43.000kr + en begravningsförsäkring på 23 250kr . Varav begravningen landade på ca 20.000kr.

Min mamma har nu fått för sig att hon kan få tillbaka sina 46.000kr genom att visa sina kontoutdrag osv till banken, går det verkligen att göra så? Kan hon i efterhand komma att kräva tillbaka en skuld från dödsboet?

Tänker på min pappa som även han är arvtagare (ska tillägga att mina föräldrar är skilda)

Tacksam för svar och tack på förhand!

Mvh Angie

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Omständigheterna kring dödsbon regleras i kapitel 18-21 i ärvdabalken (ÄB)

När någon dör så ska en bouppteckning upprättas, och det är dödsbodelägarna som svarar för förvaltningen av boet. Dödsbodelägarna i detta fallet är alltså din mamma och din pappa om jag förstår saken rätt.

I bouppteckningen sammanställer man den dödes tillgångar och skulder, och det som återstår efter alla skulder har avräknats är det som ska fördelas ut som arv. ( 20 kap. 4 § ÄB)

Alla sorters skulder ska beaktas, även sådana till privatpersoner – vilket i det här fallet är din mamma. Har din bror en skuld till henne måste den betalas tillbaks ur dödsboet. Det är alltså fullt lagligt att göra så som din mamma gjort. Om det inte finns något tillbaka i arvskiftet efter alla skulder är betalda, riskerar alltså din pappa att bli utan arv. Finns det mer skulder än tillgångar i dödsboet är det lämpligt att sätta dödsboet i konkurs för att sedan kunna avveckla det ( se 2 kap. 3 § konkurslagen)

Ifall ni har ytterligare frågor eller behöver hjälp kan ni boka en tid med en av våra jurister här

Hoppas ni fick svar på frågan

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare