Kan man köpa en annan bostad när man bor i hyresrätt?

Hej jag har köpt ett litet radhuset det är ett äganderätt till min dotter och jag bor i lägenheten kan hyresvärden säga upp mitt kontrakt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan köpa en annan bostad åt någon annan medan du fortfarande bor kvar i din hyresrätt. Vanligtvis finns regler för hyresrätter i Jordabalken kapitel 12 som även kallas för hyreslagen, dock regleras inte din situation här men den kan regleras i hyresvärdens egna villkor.

Kan du köpa radhuset åt din dotter?

Det är säkrast att du frågar hyresvärden om köpet påverkar din hyresrätt men som utgångspunkt om det inte står något i de villkor som hyresvärden har så kan du kan köpa radhuset utan att bli av med din hyresrätt. Hade du själv tänkt bo i radhuset hade det blivit en annan bedömning och hyresvärden hade kunnat ha anledning att säga upp ditt hyresavtal. I vilket fall rekommenderar jag att du diskuterar situationen med din hyresvärd. De anledningar som en hyresvärd har för att säga upp ett hyresavtal hittar man i Jordabalken 12 kap. 42 §.

Påverkar det om det är bostadsrätt eller äganderätt?

Nu har du skrivit att det är äganderätt på radhuset och då kan du köpa radhuset åt din dotter och hon kan bo där. Är det så att radhuset skulle vara en bostadsrätt kan det finnas villkor i bostadsrättsföreningens stadgar som begränsar medlemskapet på det sätt att bostadsrättsföreningen kräver att medlemmen är bosatt, skriven där och är ägare. Olika bostadsrättsförening har olika krav för medlemskap, rör det sig om bostadsrätt rekommenderar jag därför att du pratar med bostadsrättsföreningen eller läser igenom stadgarna.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare