Kan man köpa en andel av sin kompis bostadsrätt för att kunna bo där?

Hej!

Jag hyr för tillfället en lägenhet i andrahand av en nära vän. Styrelsen vill inte låta mig hyra lägenheten längre än ett år men min vän vill fortsätta hyra ut lägenheten till mig då lägenheten annars kommer stå tom. Min vän bor i Kanada och kommer bara besöka lägenheten sporadiskt. Vi har funderat om jag kan köpa in mig i lägenheten för att få bo kvar. Är det möjligt? Är det en viss procentsats som måste ägas av mig eller kan det vara en minimal procentsats? Tack så jättemycket för ert svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med till fråga till Lawline!

Vad är den juridiska frågan?

Det framgår av din fråga att du inte får hyra lägenheten längre än ett år för styrelsen, och då det är en vän som äger den, kommer jag utgå från att det rör sig om en bostadsrätt. Jag tolkar därför din fråga som om det är möjligt för dig att köpa in dig i din väns lägenhet och om det i så fall behöver vara en viss procentsats. Din fråga regleras i framförallt i bostadsrättslagen (BRL).

Kan du köpa in dig i din väns lägenhet?

Ifall man köper en bostadsrätt så kan bostadsrättsföreningen inte som huvudregel vägra köparen medlemskap i föreningen, om villkoren för medlemskap är uppfyllda (2 kap. 3 § BRL). Om någon köper en andel i en bostadsrätt så har däremot föreningen rätt att vägra köparen medlemskap i föreningen (2 kap. 6 § BRL). Det är alltså upp till föreningen om de vill godta dig som medlem ifall du köper in dig i din väns lägenhet. Det kan dock finnas regler i föreningens stadgar om andelsköp och att detta är möjligt. Om det står i stadgarna att det är möjligt så får inte föreningen vägra dig medlemskap av det skälet. Om du köper in dig i lägenheten måste du bli medlem i föreningen för att bostadsrätten ska få nyttjas vilket är varför du måste bli godkänd av föreningen (6 kap. 1 § första stycket BRL).

Det är alltså upp till föreningen huruvida du får köpa in dig i lägenheten och huruvida du får bli medlem i föreningen. Gällande procentsats så finns det inte något lagstadgat krav utan även här, är det upp till föreningen att bestämma vad som gäller för deras lägenheter. Det kan alltså variera från förening till förening om du behöver äga en viss procentsats och hur stor andel det i så fall behöver vara. Jag vet att det är vanligt att föreningen vill att den som bor i lägenheten ska äga minst 10 % av lägenheten, men jag rekommenderar att du och din vän kollar stadgarna eller frågar styrelsen i föreningen vad som gäller i just ditt fall.

Hur köper du in dig i din väns lägenhet?

Det viktigaste är att ni reglerar överlåtelsen tydligt genom ett överlåtelseavtal där din vän överlåter en viss andel i lägenheten till dig för en viss summa pengar. Bostadsrättsföreningen är inte inblandad i denna delen utan detta rör bara en överlåtelse mellan dig och din vän. Föreningen behöver efter överlåtelsen godkänna dig som medlem vilket redogjorts för ovan. Vill du ha hjälp att skriva ett överlåtelseavtal kan du använda dig av vår tjänst här, eller kontakta mig på emil.bengtsson@lawline.se så återkommer våra jurister med en offert till dig.

Sammanfattning

Det finns inget lagstadgat hinder mot att du köper in dig i din väns lägenhet och inte heller att det måste ske med viss andel av lägenheten. Föreningen kan vägra dig medlemskap om du köper en andel om inte annat sägs i stadgarna. Jag rekommenderar dig att du eller din vän först kontrollerar stadgarna eller alternativt frågar styrelsen vad som gäller. Om du har några funderingar kring svaret eller om du vill ha en offert gällande överlåtelseavtalet kan du kontakta mig på emil.bengtsson@lawline.se.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare