Kan man jobba som väktare om man är dömd för narkotikabrott?

Lång historia kort så tog min kille kokain på en fest, han blev ilurad av sin vän full och dum så tog han det och tänkte att det bara skulle vara en engång grej och några timmar senare kom polis och samma vän fick honom att ta påsen med kokainet i byxfickan, polisen gick igenom honom och hittade påsen, han sa redan då att det var hans vän så dom tog in honom och vännen på förhör och piss och fick då veta att han kommer åka på ringa narkotikabrott för att han erkände att han hade tagit, dom sa att han ej skulle åka dit för innehav, men grejen är den att han jobbar som väktare, (han har gått första delen av utbildningen) min största fråga är om det stämmer att han bara kommer få ringa och om han kommer förlora jobbet, kan man fortfarande jobba som väktare trots att man har det i registret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp mitt svar på de två delfrågor du ställt. Först om narkotikabrottet i sig, om han bara kommer dömas för ringa narkotikabrott. Därefter kommer jag svara på ifall han kan börja jobba som väktare.

1.Stämmer att han bara kommer dömas för ringa narkotikabrott?

Din kille har alltså tagit kokain och sedan stoppat en påse med kokainet i fickan som polisen hittat.

Regler om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (NSL).

Både innehav (att ha på sig) och bruk (ta, använda) narkotika är att se som olika typer av narkotikabrott (NSL 1§ första stycket sjätte punkten). Både innehav och bruk av narkotika är därför straffbara. Har någon som till exempel din pojkvän både innehavt och brukat narkotika, ska den dock bara dömas för innehavet av narkotikan och inte bruket (se rättsfallet NJA 2017 s. 415). Brukandet av narkotika ska alltså ses som en del av innehavet, brottet bruk av narkotika liksom "räknas in" i brottet innehav av narkotika.

Vad som avgör ifall din kille ska dömas för narkotikabrott av normalgraden eller ringa narkotikabrott är främst typen och mängden av narkotikan (NSL 2§). Även andra omständigheter kan spela roll. Kokain ses generellt som en mer allvarlig typ av narkotika, och därför krävs ganska små mängder för att det ska gå över från ringa narkotikabrott till narkotikabrott av normalgraden. Angående bedömningen så dömde Högsta Domstolen till exempel en som hade på sig 0,73 gram kokain för eget bruk till narkotikabrott av normalgraden (i rättsfallet NJA 2008 s 653). Generellt verkar gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden gå vid 0,6 gram kokain, men andra omständigheter kan också spela viss roll. Gränserna är därför inte knivskarpa. Vilket brott han kommer dömas för blir därför främst hur mycket din kille hade på sig och i kroppen när han greps.

Vad gäller straffet för narkotikabrott av normalgraden kan fängelse utgå till upp till maximalt 3 år (NSL 1§ andra stycket). För ringa narkotikabrott är det böter eller fängelse i upp till 6 månader (NSL 2§). Domstolen verkar vara relativt återhållsam med långa fängelsestraff, och särskilt för någon som döms för brott för första gången. Men över 1 gram kokain verkar fängelse vara huvudregeln.

2.Kan man fortfarande jobba som väktare trots att man har det brottet i registret?

Jag tolkar ditt svar som att din kille bara genomgått delar av väktarutbildningen och aldrig jobbat som väktare.

Som utgångspunkt kan en arbetsgivare anställa vem den vill. Väktare har dock ett mer långtgående krav på laglydnad och lämplighet än andra anställda (lag (1974:191) om bevakningsföretag 4§). Därför måste myndigheten Länsstyrelsen godkänner väktare innan de får börja arbeta. Narkotikabrott är en sådan typ av brott som enligt huvudregeln kan medföra att man inte får jobba som väktare. Det är dock möjligt att Länsstyrelsen ändå skulle godkänna din kille som väktare om det är ett enstaka ringa brott som kanske inte resulterar i fängelse. Det är dock tveksamt. Jag skulle rekommendera dig och/eller din kille att höra av dig till Länsstyrelsen och fråga om de kan ge någon rådgivning i frågan.

Din kille ska förstås i framtiden hålla sig undan från droger om han vill fortsätta inom väktarbranschen. Många bevakningsföretag verkar utföra regelbundna drogtester, men eftersom att du skriver att det är en engångsgrej kanske inte det blir något problem.

Sammanfattning och vad du/ni kan göra nu

-Om din kille döms för ringa narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden beror främst på hur mycket kokain han hade i fickan och i blodet. Att han både brukat och haft på sig kokain är dock inte två olika brott utan räknas bara som ett brott.

-Väktare har högre krav på sig vad gäller laglydnad med mera, därför finns det stor risk att inte Länsstyrelsen godkänner honom som väktare efter hans utbildning.

-Hör av dig till Länsstyrelsen i ditt län och be om hjälp att bedöma din situation, de kanske kan ge en preliminär bedömning eller berätta hur de brukar bedöma liknande fall. De kanske i alla fall kan ge något råd i frågan.

-Det kanske också är värt att din pojkvän pratar med någon från väktarutbildningen, som kanske kan svara på om det är värt för honom att fortsätta utbilda sig eller om han kanske ska söka sig någon annanstans.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare