FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/02/2023

Kan man inställa sig till en dom redan nu fast att den ska överklagas?

Kan man inställa sig tex redan nu fast att det ska överklagas?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av rättegångsbalken (RB) och förvaltningsprocesslagen (FPL).

Tolkning av fråga

Jag tolkar “inställa sig” som att acceptera en dom fast den ska överklagas. Det där är en väldigt svår fråga som beror helt på situationen. Jag skulle behöva mer bakgrund av förhållandena och förutsättningarna för att ge ett mer utförligt svar, men jag ska försöka ge dig lite vägledning för hur du kan tänka.

En genomgång/råd för huruvida man kan inställa sig fast en dom ska överklagas

Om du exempelvis själv är den som är part i en tvist (utan juridiskt ombud) i tingsrätten och ska ska skriva en överklagan till hovrätten så bör du inte inställa dig utan komma på en så bra överklagan som möjligt. Du har bara tre veckor på dig från den dag då domen meddelades att göra en skriftlig överklagan och ge in den till tingsrätten (50:1 RB), vilket innebär att du inte bör inställa dig utan formulera en bra överklagan. Om det däremot är en jurist som skriver överklagan rekommenderar jag att prata med juristen och fråga hur stor möjligheten är att överklagan går igenom eller inte. Är det liten risk att den går igenom kan du nog acceptera att domen kommer gälla, medan om det är stor chans att den går igenom bör du inte inställa dig. Reglerna för överklagande av tvistemålsdomar till hovrätten regleras i 49 kap och 50 kap RB. Överklagande till Högsta domstolen regleras i 54-56 kap RB.

Om det exempelvis är en brottmålsdom kan alla som är parter i målet kan överklaga till hovrätten, det vill säga åklagaren, målsägande och den tilltalade, 51:1 RB. Du har även här bara tre veckor på dig från den dag då domen meddelades att göra en skriftlig överklagan och ge in den till tingsrätten (51:1 RB). Om åklagaren väljer att inte överklaga så är det väldigt liten chans att du själv har möjlighet som exempelvis målsägande att få igenom en överklagan då en åklagare bedömt att det inte finns stor chans. Om du är tilltalad så får du göra en egen bedömning alternativt fråga din försvarsadvokat huruvida vad du kan förvänta dig vid en överklagan. De flesta reglerna om överklagan till hovrätten gällande brottmålsdom finns i 49 kap och 51 kap RB. Överklagande till Högsta domstolen regleras i 54-56 kap RB.

Om det är en dom i förvaltningsprocess och du företräder dig själv bör du inte inställa dig utan skapa en övertygande överklagan då du bara har tre veckor på dig, 6a§ 2st FPL. Om du är representerad av ett ombud bör du fråga denne, som ovan förklarat, hur utsikterna ser ut kring överklagandet. Säger ombudet att det finns stora chanser bör du inte inställa dig, medan om denne säger att det finns stor risk att det inte går igenom bör du inställa dig. 33-37 §§ FPL reglerar överklagande i förvaltningsprocess, sedan finns det bestämmelser

Vad kan du göra nu?

Har du problem i ditt överklagande kan du boka tid med en av våra jurister så hjälper vi dig i frågan! Har du följdfrågor är det bara att fråga oss på Lawline.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare