FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/07/2018

Kan man hemlighålla vem pappan är?

Hej! Jag och min f d sambo har två barn tillsammans, nu A respektive B år gamla. Vi är separerade sedan flera år och hon har nyligen avslutat ett förhållande. Jag vet att hon har längtat efter ett tredje barn. Hon är nu X år men har genom undersökning fått reda på att det rent medicinskt inte finns några hinder för henne att bli gravid igen. Nu har hon ställt mig en fråga gällande om jag kan tänka mig att bli pappa till ett tredje barn även om vi inte är tillsammans? Jag är betydligt äldre än hon, Z år, så chanserna kanske inte är så stora. Jag blev helt ställd av hennes fråga, samtidigt som jag blev lite stolt att hon frågar mig så uppkommer det ju självklart en mängd frågor. Till saken hör att vi har ett bra förhållande och stöttar varandra när det gäller våra nuvarande barn t ex. Hon säger att hon inte kommer att kräva något underhåll från mig vilket förmodligen innebär att fadern rent juridiskt kommer att vara okänd. Hon säger också att "självklart kommer ingen att få reda på att det är mitt barn". De rent känslomässiga frågorna måste jag själv hantera men hur kommer det att se ut juridiskt? Vilka scenarier kan uppstå? Vilket läge kommer jag att vara i? Spontant tänkte jag först säga nej till hennes förslag/fråga men det här är inte lätt. Tacksam om ni kan ge mig någon form av juridiskt råd. Vilka "fällor" finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Faderskap

Socialnämden är skyldig att ta reda på vem pappan är och att se till att faderskap fastställs för barn som har hemvist i Sverige. Det görs av kommunen där barnet är folkbokfört (2 kap 1 och 2 §§ föräldrabalken). Din f.d. sambo kommer alltså behöva uppge vem pappan till barnet är annars kommer en utredning påbörjas, vilket är helt onödigt då hon kommer att veta att du är far till barnet.

Barnets bästa

I alla frågor som rör kontakten mellan barn och föräldrar bedöms de utifrån barnets bästa. Det är barnet som har rätt till en kontakt med båda sina föräldrar. Inte föräldern som har rätt att träffa barnet. Därför finns kravet på att uppge vem som är pappa till barnet. Det är för barnets skull. Barnet har rätt till två föräldrar.

Begreppet "barnets bästa" är en av den viktigaste pelarna i FN:s barnkonvention som Sverige skrivit under och finns även infört i svensk lagstiftning i 6 kap. 2 a § föräldrabalken. Det är domstolen som avgör frågor rörande barn och bedömer vad som är barnets bästa.

Underhållsbidrag

Domstolen bestämmer om underhållsbidrag. Ett barn har inte rätt till underhållsstöd, om barnets mor är boförälder och hon uppenbarligen utan giltigt skäl låter bli att vidta eller medverka till åtgärder för att få faderskapet eller föräldraskapet enligt 1 kap. 9 § föräldrabalken till barnet fastställt. (4 § lagen om underhållsstöd.)

En förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om föräldern inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet (7 kap. 2 § föräldrabalken). Du kommer alltså vara skyldig att betala underhållsbidrag till barnet även om barnets mamma säger att du inte behöver göra det.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan ni inte sluta några avtal då du inte blir pappa till barnet eftersom barnet har laglig rätt till en far. Enligt lag ska du ska anges som far på födelsebeviset, du ska betala underhåll till barnet och barnet här rätt till umgänge med dig. Det går inte att hålla ditt faderskap hemligt och andra kommer få reda på det även om det inte är vad du och din f.d. sambo önskar.

Jag avråder dig starkt ifrån att gå med på hennes förslag för barnets skull, om det inte är så att du skulle vilja vara en del av barnets liv. Ni båda behöver tänka på vad som är bäst för barnet och även för era andra två barn i ett sånt här senario.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare