FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/10/2015

Kan man häva faderskapet?

Hej.

jag har ett barn med en kvinna som vi har varit gifta. kvinnan har varit med mig i en månad " under samma Tak" jag vet inte ärligt talat om barnet är mitt! det har varit mycket problem mellan mig och henne. då fick jag 3 års fängelse och jag har sätt barnet några ggr när barnet var typ 3-4 månader. nu har vi inget med varan att göra. har aldrig sätt barnet efter det, och vill inte heller. med andra ord vi har inget med varan att göra. kan jag hävda mitt faderskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Om ni var gifta när barnet föddes/blev till så presumeras, dvs antas du vara fader till barnet enligt 1:1 Föräldrabalken, FB, se https://lagen.nu/1949:381. Misstänker du att så inte är fallet kan du väcka talan om att häva faderskapet i enlighet 1:2 FB. Faderskapet kan bara hävas om det står helt klart att du inte är fader till barnet. Detta fastställs vanligtvis med DNA-test, se 1:5 FB. I dagens läge är det mycket enklare att utreda faderskapet än vad det var tidigare. Om det skulle visa sig att barnet är ditt kommer alltså faderskapet att bestå, oavsett om du vill eller inte.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga och lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare