FrågaFAMILJERÄTTFaderskap08/12/2019

Kan man häva faderskap?

Min svärmor dog för 2 veckor sedan. Svärfar dog 2003. Jag har en känsla av att svärfar inte är biologisk pappa till min man. Hur kan jag få vetskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Två olika sätt att bli pappa till barn

Det finns två olika sätt att bli pappa till ett barn. Om mamman är gift vid ett barns födelse, presumerad hennes man vara pappa till barnet (1 kap. 1 § Föräldrabalken). Om mamman inte är gift, kan en man bli pappa genom en så kallad bekräftelse om faderskap eller genom en dom (1 kap. 3 § Föräldrabalken).

Om man tror att det inte är rätt pappa

För att bryta en faderskapsbekräftelse krävs en så kallad negativ faderskapstalan mot barnet (1 kap. 4 § tredje stycket Föräldrabalken). Detta innebär att man går till domstol, och domstolen i sin tur fastställer vem som är pappa. Det är bara barnet själv och pappan som har rätt att föra talan, men det har även ansetts att arvingar till pappan ska få väcka talan. (3 kap. 1 § Föräldrabalken).

Sammanfattningsvis är det möjligt att häva faderskapsbekräftelse. Det sker då genom en talan till domstolen genom antingen din man, din svärfar eller en arvinge. Eftersom du inte är arvinge till din svärfar, kan du inte själv föra talan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare