FrågaFAMILJERÄTTFaderskap24/12/2018

Kan man häva faderskap?

Hej! Min man har en son sedan tidigare som idag är vuxen. Han erkände honom när han föddes genom erkännande av faderskap i socialstyrelsen.

Han liknar inte min man alls och det finns misstankar om att han kanske inte är pappa till honom.

Vi har två barn tillsammans och min fråga är, hur skulle bli det med arvet om det skulle visa sig att han inte är biologisk pappa till honom men han har erkänt som sin egen? Har han rätt att ärva min man ändå? Kan man häva faderskapet?

Lawline svarar

Hejsan!

Ja man kan häva faderskapet. Men om han har bekräftat faderskap genom socialtjänsten och erkänt att barnet är hans kan inte någon annan än barnet eller han själv väcka talan om hävning. Det vill säga, ingen kan ta frågan till domstolen förutom fadern eller sonen. Detta stadgas i föräldrabalk 3kap 1§ 1st och 3kap 2§.

Vore det så att faderskap skulle hävas resulterar det i att barnet inte kommer att ärva något från din man.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare