FrågaFAMILJERÄTTFaderskap07/07/2018

Kan man häva faderskap?

Hej, jag och min "son" har inte haft kontakt på över 11 år. Nu har jag fått reda på att jag troligen inte är far till grabben. Han är 19 år idag. Kan man ansöka om att häva faderskapet? Jag förstår att om jag är biologisk far så går det inte att häva.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

För att få svar på frågan så får kika in i Föräldrabalken (FB). Situationen kan variera beroende på hur faderskapet kom till, och jag ska därför redogöra för två olika scenarier.

Faderskap kan hävas om du kan bevisa att du inte är barnets biologiska pappa

Det antas automatiskt att du är pappan till barnet, om du och mamman till barnet var gifta när barnet föddes (FB 1 kap 1 §). Faderskapet kan dock hävas om du kan visa på att du inte är pappan till barnet (FB 3 kap 1 §). Detta kan ske på ett par olika sätt, t.ex. genom ett DNA-test (FB 1 kap 2 §). Om någon av parterna skulle vägra att medverka till att ett sådant test genomförs, får talan väckas vid domstol. Domstolen kan nämligen besluta om att ett DNA-test ska genomföras även om en part skulle sätta sig emot det. Faderskapet kommer dock inte att hävas om det visar sig att du är pappan, vilket du redan har förstått. Väcka talan kan du göra i den ort där din son bor (FB 3 kap 3 § första stycket).

Rätten kan förklara en faderskapsbekräftelse ogiltig

Ett faderskap kan dessutom bekräftas genom en s.k. "faderskapsbekräftelse", vilket bland annat kan göras om du och mamman inte var gifta vid födseln. Detta innebär att du skriver under på att du är pappan till barnet. Skulle det vid ett senare tillfälle visa sig att du inte är pappan, så kan rätten förklara faderskapsbekräftelsen ogiltig (FB 1 kap 4 §). Även här skulle ett DNA-test kunna användas. Väcka talan gör du även i detta fall i den ort där din son bor (FB 3 kap 3 § andra stycket).

Sammanfattning och råd

Faderskapet kan hävas, men för att göra detta så måste du bevisa att du inte är barnets biologiska pappa. Det bästa vore givetvis om alla inblandade frivilligt gick med på att göra ett DNA-test. Därför råder jag dig först och främst till att försöka ta kontakt med barnet och föreslå att ni gör ett DNA-test. Du kan sedan väcka talan om att häva faderskapet i domstol.

Skulle du vilja ha ytterligare hjälp med ärendet rekommenderar jag dig att ta kontakt med våra jurister på info@lawline.se. Du får givetvis gärna ställa en ny fråga om du hellre skulle vilja det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare