Kan man häva ett köp av tjänst om näringsidkaren är i dröjsmål?

Hej!

Har skrivit på en order med ett företag som ska renovera min skorsten, har ändrat mig och vill inte ha det gjort. Dom har inte hört av sig på två månader nu, på ordern står ingen datum när det ska utföras, har jag rätt och ångra mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga framgår inte om ditt köp av tjänsten innehåller villkor som kan ge dig vägledning i eventuella påföljder vid dröjsmål från företagets sida. Jag utgår från att det saknas villkor.

Dröjsmål på företagets sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande från din sida, inte avslutas inom skälig tid med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning (24 § första stycket konsumenttjänstlagen). D v s hur lång tid det brukar ta från beställning av renovering av skorsten till att arbetet är avslutat. Om dröjsmål skulle föreligga finns det flera påföljder, bl.a. rätt att häva avtalet om det är av väsentlig betydelse och om företagaren borde inse det 25-29 § konsumenttjänstlagen).

Med vänlig hälsning,
Lenita PetterssonRådgivare