FrågaFAMILJERÄTTFaderskap08/09/2018

kan man häva ett faderskap?

Om båda partner vill, går det då att under graviditeten eller till och med före, att ena partnern (i detta fall pappan) avsäga sig faderskapet? Jag vill oerhört gärna ha barn men har ingen partner. En bekant till mig kan hjälpa mig med detta men vill inte ha någon ytterligare delaktighet efter befruktningen. Finns det något sätt vi kan lösa detta på?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är en komplex situation när det gäller barn och för att förstå varför lagen ser ut som den gör är det bra att veta att vår lagstiftning är fullt fokuserat på barnets rätt, inte föräldrarnas. Alla regler är därför konstruerade för vad som anses vara bäst för ett barn. Grundprincipen är att om ett barn kan ha två föräldrar så ska den ha det. Om dessutom dessa två föräldrarna båda är lämpliga som vårdnadshavare (inte brukar våld mot barnet exempelvis), så ska vårdnaden mellan föräldrarna vara gemensam. Jag kommer nu förklara de lagregler som finns kring faderskap.

Principen om barnets bästa

Som jag inledningsvis diskuterade så är lagen fokuserad på barnets bästa. Barnets bästa är en grundläggande princip. Av den följer att det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Man främjar kontinuitet i barnens liv vid en vårdnadstvist exempelvis, på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. I din situation så är det den sistnämnda delen av barnets bästa som också ligger grund till motiven kring varför man inte kan häva ett faderskap. Grundidén är att moderskapet och faderskapet ska vara det biologiska. Om man vet vem den biologiska fadern är så ska det faderskapet fastställas, för att det är i barnets bästa intresse. Om man inte vet vem den biologiska fadern är så kommer socialtjänsten få i uppdrag att utreda vem fadern kan vara.(6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Häva faderskapet

Det finns en möjlighet i Föräldrabalken att upphäva faderskapet och det är endast om man inte är den biologiska fadern. Att man blivit fastställd som fader men kan genom exempelvis DNA prov bevisa att man inte är fadern. Då har man rätt att få sitt faderskap upphävt.

Vårdnaden för barnet

Beträffande vårdnaden så står barnet från födseln under vårdnaden av modern ensamt om föräldrarna inte är gifta. Notera att man skiljer på föräldraskap och vårdnadskap. Din vän, som är biologisk förälder, kommer om det är känt eller kan bevisas av socialtjänsten att registreras som fader, det innebär dock inte att han kommer bli vårdnadshavare om ingen begär det.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare