FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/05/2016

Kan man häva en adoption som vuxet adoptivbarn?

Hej!

Jag frågade tidigare om man kan häva en adoption som adoptivbarn. Och fick till svar att man adopteras av någon annan. Men jag är vuxen(45 år) Borde inte jag få kunna bestämma över mitt eget liv. Jag vill inte ha mina adoptivföräldrar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga om möjligheten till att kunna häva en adoption rör moder och faderskap till barn, vilket regleras i Föräldrabalken (FB). Frågan har tidigare behandlas på Lawline HÄR och HÄR.

Det är, i enlighet med det svar du tidigare fått, omöjligt att häva en adoption. I svensk lagstiftning är biologiska och adopterade barn helt jämställda och för båda kan endast de juridiska banden till föräldrarna upphöra genom en ny adoption. Detta gäller oavsett hur gammal barnet i fråga är.

För din del innebär det att du endast skulle kunna bryta dina juridiska band till dina adoptivföräldrar genom att låta dig adopteras av någon annan (som inte är make till någon av dina adoptivföräldrar). Detta framkommer av FB 4:7.

Jag hoppats att detta har givit svar på din fråga, och om du undrar över något mer är du mer än välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare