FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/12/2015

Kan man häva adoption?

Min fru har 3 barn sedan tidigare som alla nu är vuxna den äldsta dottern var 15 år när föräldrarna skildes och kontakten med biologiska pappan blev obefintlig. Den äldsta dottern började vid 18 års ålder att tjata på att jag skulle adoptera dom men jag ville vänta tills alla var myndiga att ta ett eget beslut , så när den yngsta uppnått ålder så skickades en ansökan in och jag adopterade alla 3. När så en kort tid därefter gått så upptäckte den äldsta och hennes sambo att den biologiska pappan hade en förmögenhet i deras ögon så ca 2 år efter adoptionen bröt hon med mej och sin mamma och började istället att umgås och kalla honom för pappa igen. Känner mig just nu väldigt utnyttjad av henne då hon faktiskt lurat sina syskon på arv från den biologiska samt sett till att hon själv ärver oss båda. Skulle vilja häva adoptionen på henne efter hennes beteende, så min fråga är finns det något jag kan göra, kan tillägga att hon inte velat träffa oss eller ens säga hej på 4 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enda sättet att få en adoption att upphöra är att adoptivbarnet adopteras av någon annan än adoptivförälderns make, se Föräldrabalken (FB) 4:7. Det går alltså inte att häva en adoption enligt svensk rätt.

Om du vill häva adoptionen främst för att du inte vill att din adoptivdotter ska ärva dig så kan du dock istället minska hennes arv genom att testamentera din egendom till någon annan, exempelvis till dina två andra adoptivbarn. Din adoptivdotter är dock rent juridiskt ditt barn och har därför alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av det hon skulle få om du inte skriver något testamente, se Ärvdabalken 7:1 och 2:1. Du kan alltså inte göra henne helt arvlös.

Din adoptivdotter kommer dock som utgångspunkt inte att ärva både dig och sin biologiska pappa. I och med att du har adopterat henne så ses hon som sagt rent juridiskt som ditt och din frus gemensamma barn, men inte som barn till sin biologiska pappa, se FB 4:8. För att din adoptivdotter ska ärva sin biologiska pappa krävs det alltså antingen att han förordnar om det i ett testamente eller att han adopterar henne.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Undrar du något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare