FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/03/2019

Kan man hamna på Lexbase om man är oskyldig?

Min fråga är, om man blir friad av en dom dvs inte skyldig, hamnar man ändå på lexbase?

Om man får skyddstillsyn/eller annat straff som INTE LEDER till fängelse, hur länge är man på lexbase?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Lexbase är en privat tjänst som tillhandahåller domar från olika domstolar. Enligt sig själva visar de om en person varit "föremål för juridisk prövning", vilket innebär att inte enbart personer som faktiskt dömts i domstol kan komma att hamna på Lexbase. Alla som blir åtalade för ett brott, oavsett om de frias eller döms, kan hamna på Lexbase. Det finns även många domar på Lexbase som inte handlar om något brott överhuvudtaget utan kan röra sig om till exempel en tvist mellan två privatpersoner. Att en person finns på Lexbase behöver alltså inte alls betyda att hen har gjort något brottsligt.

Enligt sig själva har Lexbase kvar brottmålsdomar olika lång tid beroende på vilket brott personen har begått. Eftersom det inte framgår av din fråga vilket sorts brott det rör sig om kan jag därför tyvärr inte ge dig någon mer hjälp där. Vilket straff en person fått, det vill säga om det är fängelse eller något annat, påverkar inte tidslängden. Lexbase skriver dock att domarna finns kvar i minst fem år (här.)

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och du är varmt välkommen att höra av dig igen om det är något mer du undrar!

Vänligen,

Emmy RosendahlRådgivare