FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/02/2022

Kan man ha två granskare av en framtidsfullmakt?

Hej!

Jag undrar om man kan ha två granskare av en framtidsfullmakt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om framtidsfullmakt finns i Lag om framtidsfullmakter (LFF).

Allmänt om framtidsfullmakt
En framtidsfullmakt är en fullmakt som ger rätt att företräda huvudmannen när denne pga. sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållandet inte har förmåga att ta hand om de angelägenheter som fullmakten gäller 1 § LFF. Vid framtidsfullmakter gäller vissa formkrav, för att fullmakten ska vara giltig krävs att den är skriftlig, huvudmannens underskrift ska bevittnas av två vittnen och det ska bland annat framgå vilka angelägenheter som fullmakten omfattar (4–5 §§ LFF).

Granskare av framtidsfullmakt
Fullmaktsgivaren får i framtidsfullmakten utse någon som ska granska fullmaktshavarens verksamhet och som får begära att fullmaktshavaren lämnar redovisning för sitt uppdrag (23 § LFF). I fullmaktsfullmakten får det anges att en granskare har rätt att återkalla fullmakten. (8 § LFF)

Granskaren är en extern kontroll av fullmaktshavarens verksamhet och syftar till att motverka illojala förfaranden och missbruk. Ser man till lagtexten så talas det språkligt om "en granskare" och "granskaren" vilket kan tala för att man avsett att det ska röra sig om enbart en person som ska ha en legal rätt att begära redovisning av uppdraget och behörighet att återkalla framtidsfullmakten. Det finns dock inte någon bestämmelse i lagen som hindrar att det finns flera granskare och regeringen har i förarbetet till lagen uttryckt att fullmaktsgiven ska ha möjlighet att utse en eller flera s.k. granskare. (se i prop. 2016/17:30 s. 69)

Sammanfattningsvis talar det ovanstående, enligt min mening, för att det inte finns något hinder mot att ha flera granskare av en framtidsfullmakt.

Hoppas ovanstående information har varit till hjälp för att förstå rättsläget bättre, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Fredrika SköldRådgivare