FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/04/2019

Kan man ha övervakningskameror hemma utan att meddela det?

Hej,

Jag och min man har skickat in vår skilsmässoansökan. Min man vill inte skiljas men tycks ha accepterat det hela ändå.

För tillfället arbetar han på annan ort och jag bor kvar i huset tillsammans med våra barn.

Vi har gjort klart bodelningen vilket innebär att jag inte längre äger någon del av huset, men eftersom han inte är hemma har vi kommit överens om att det är bättre att jag bor kvar tills han kommer hem, bland annat för att jag då kan se över huset.

Igår upptäckte jag att han placerat ut dolda kameror på olika ställen i huset. Dessa filmkameror är trådlösa, har mörkerseende och sitter bland annat i vardagsrum, matsal och inne i ett av badrummen.

Det hela känns obehagligt och jag ogillar starkt att både jag och barnen kan ha filmats när vi varit på toaletten/duschat.

Är det tillåtet att filma utan att meddela de som blir filmade?

(När jag konfronterade honom hävdade han att kamerorna inte var igång/sände. Jag kan inte bevisa att det stämmer och det känns väldigt obehagligt oavsett. Om dom inte sänder, varför har han ens placerat dom ute i huset?)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om det är tillåtet att filma i sin bostad utan att meddela de som blir filmade.

Enligt (5§ kameraövervakningslagen) gäller inte lagen vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur.

Då din man/före detta man är en fysisk person som har satt upp kameror i sin bostad, är detta inte olagligt.

Om däremot han skulle sprida inspelningarna till en vidare krets, och skada sig eller dina barn genom att inspelningarna sprids, är detta en brottslig handling.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare