Kan man göra sitt barn arvslös?

Jag har en Son.

Jag vill INTE att han ska ärva något när jag dör!

Alltså INGET!

Går det att skriva ett papper som han godkänner och pappret bevittnas och skriver under?

En kopia till mig.

En kopia till honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och arvsavsägelse finns stadgade i Ärvdabalken (ÄB).

Kan man göra sitt barn arvslöst?

I svensk rätt kan man som huvudregel inte göra sina barn arvslösa. Ett barn har alltid rätt till minst sin laglott vilket är hälften av vad som skulle tillfallit honom enligt lag (7 kap. 1 § ÄB). Eftersom du har ett barn skulle han enligt lag ärvt 100% av din kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB). Laglotten utgör hälften av det, dvs 50 %.

Du kan alltså testamentera bort 50 % av din egendom hur som helst, men din son har enligt lag alltid rätt att få ut 50 % av din kvarlåtenskap.

Kan min son skriva på en arvsavsägelse?

Generellt sätt kan man avsäga sig ett arv. Detta görs skriftligen hos arvlåtaren under dennes livstid. Barn är dock extra skyddade enligt lagen. Ett barn kan inte avsäga sig ett helt arv, utan de har rätt att få ut sin laglott även här, eller annat skäligt vederlag eller egendom som kan motsvara laglotten (17 kap. 2 § första stycket ÄB).

Viktigt att poängtera är att en underårig inte kan avsäga sig från arv. En arvsavsägelse gäller även för arvinges avkomlingar (17 kap. 2 § andra samt tredje stycket ÄB).

Finns det något annat sätt?

Om du testamenterar bort all din kvarlåtenskap till en eller flera personer eller föreningar krävs att din son påkallar jämkning av testamentet för att få ut sin laglott. Om sonen inte påkallar jämkning inom sex månader från det att han delgavs testamentet går hans rätt förlorad och testamentet kommer att verkställas så som det är skrivet och sonen kommer inte få något arv (7 kap. 3 § ÄB).

Vad kan vi göra?

Eftersom barns arvsrätt är skyddat enligt svensk lag är det svårt att undgå att de får ärva. Det går att skriva en arvsavsägelse, men sonen har då fortfarande rätt att få ut sin laglott eller en motsvarande del egendom som exempelvis skulle kunna avräknas som förskott på arv.

Om du testamenterar bort all din kvarlåtenskap till någon eller några andra än din son krävs det att han påkallar jämkning för att få ut sin laglott. Om detta inte görs inom sex månader fördelas din kvarlåtenskap till testamentstagarna och därmed inte till din son. Detta är alltså beroende av din sons agerande efter din bortgång. Han har rätt att få ut sin laglott, men om han väljer att inte påkalla jämkning av testamentet kommer han bli utan arv. Om du inte skriver något testamente kommer hela din kvarlåtenskap att tillfalla din son.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare