FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/01/2019

Kan man göra något åt en anställd som VAB:ar mycket?

Jag har en kollega som vabbar jämt så vi andra får täcka upp. Eftersom vi aldrig kan räkna med henne läggs hon inte in i planeringen så när hon väl dyker upp finns inget för henne att göra.

Det skapar en massa stress på oss andra att aldrig veta om hon kommer.

Kan arbetsgivaren verkligen inte göra något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En arbetstagare har enligt föräldraledighetslagen (FLL) rätt till ledighet från sitt arbete (1 § FLL). Lagen är tvingande till arbetstagarens fördel, innebärande att det inte går att avtala om något som är sämre för arbetstagaren. Rätten till ledighet avser bland annat vid vård av barn, s.k. VAB (3 § första stycket p5 FLL). Av lagen framgår uttryckligen att det är förbjudet att missgynna en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledigheten i fråga om anställning, beslut om befordran, löne- och anställningsvillkor m.m. (16 § FLL).

Sammanfattningsvis innebär det att rätten till ledighet för vård av barn är långtgående. Arbetsgivaren kan inte säga upp eller på annat sätt missgynna en arbetstagare på grunden att vederbörande utnyttjar sin rätt till vård av barn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare