Kan man göra en bröstarvinge arvlös?

Kan en man göra ett särkullbarn avlöst genom att skriva all gemensam egendom på sin nya maka?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Svaret på din fråga är att det i Sverige inte går att göra en bröstarvinge arvlös. Enligt bestämmelsen i 7 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) stadgas att en bröstarvinge alltid har rätt till hälften av sin arvslott, den så kallade laglotten. Med arvslott menas den del bröstarvingen skulle utfå om arvlåtarens kvarlåtenskap delades på antalet bröstarvingar, exempelvis om arvlåtaren vid sin bortgång hade en kvarlåtenskap på 100 000 och två barn. Beräkningen för att få fram arvslotten skulle då se ut som följande; 100 000/2=50 000.

Skulle det vara så att arvlåtaren genom ett testamente testamenterar bort all sin egendom till sin nya make/maka har bröstarvingarna en rätt genom bestämmelsen i 7 kap 3 § ÄB att påkalla jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, vilket om vi fortsätter i ovanstående exempel är 50 000/2=25 000.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare