Kan man göra en bröstarvinge arvlös?

Hej. Det ligger till så här, jag är snart 70 år ensamstående, skild, har 3 biologiska barn. Mitt stora bekymmer är att ett av mina barn (nu 32 år) är drogmissbrukare och får samhällshjälp med allt, även behandling.

Gjorde ett testamente med bankjurist för ca. 10 år sedan där arvet skall fördelas lika mellan mina 3 barn. Då var fanns inte nuvarande problem med droger, bara kass ekonomi som jag fått "ordna upp" lite varstans. Syskonen är kompenserade för alla utlägg till 100 %.

Jag har en helt ok ekonomi, säg att det efter mej finns runt 6-8 miljoner att fördela i fast egendom, lösöre och kapital. Jag läser vad som gäller med arvslott och laglott men i detta läget är det som att jag efter min död betalar för ett fortsatt missbruk och utnyttjande från andra i umgänget. Så vill ingen förälder ha det. En del går dock till samhället, obetalda skulder, böter osv. av hens arv.

Detta gör mej olycklig, känner mej bakbunden av lagen, och en sorg att behöva leva med och tänka som jag gör. Tar gärna emot råd för att “gå runt" detta om möjligt. Hur är det med gåvor till organisationer, föreningar? Att ge till mina 2 andra barn räknas som förskott på arv, eller?

.

“Hoppet lever"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har bröstarvingar i Sverige alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av den arvslott som skulle ha tillkommit en bröstarvinge om ett testamente inte hade upprättats, vilket regleras i 7 kap. 1 § ärvdabalken. En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott och detta kan man inte testamentera bort. Enligt svensk rätt kan man inte göra en bröstarvinge arvlös.

Det du dock kan göra är att testamentera all din kvarlåtenskap till dina andra barn eller olika organisationer så att din son inte får mer än sin laglott. Dock, oavsett vad testamentet reglerar kommer ditt tredje barn ha rätt till sin laglott.

Skulle du exempelvis ge gåvor till dina andra barn kommer det enligt 6 kap. ärvdabalken att räknas som förskott på arv, vilket kommer endast leda till att dessa barn kommer få ett mindre arv vid din bortgång.

Svaret på din fråga är alltså att oavsett vad du gör kommer ditt barn har rätt till sin laglott. Det som du skulle kunna göra för att lindra detta är att testamentera bort din egendom så ditt barn endast får ut sin laglott och inget mer. Men utöver det blir det tyvärr svårt att göra din son arvlös, då det enligt svensk rätt inte går.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare