Kan man ge en gåva som kronofogden inte kan utmäta?

Hej!

Vi har en fråga.

Min son har skulder hos kronofogden. Han är även bostadslös.

Då det är omöjligt för honom att få en hyreslägenhet de närmaste åren då köerna är så långa tänkte min man köpa en etta och hyra ut den till honom i 2:a hand. Men de flesta bostadsrättsföreningarna vill att den som bor i lägenheten äger 10%.

Kan vi ge honom de 10% i gåva?

Hur kan man göra så inte kronofogden tvingar min man att sälja den och kräva de 10% ?

Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om kronofogdens möjlighet till utmätning varför Utsökningsbalken (UB) är aktuell.

Svar

Huvudregeln är att all lös egendom den skuldsatte äger kan utmätas, 4 kap. 17 § UB. Det finns dock undantag från denna regeln. Ett av dessa undantag är om du skriver ett gåvobrev. I gåvobrevet behöver du skriva in ett överlåtelseförbud, dvs ett förbud för din son att sälja, byta eller ge bort gåvan. Om din son kan visa upp gåvobrevet med överlåtelseförbudet så kan inte kronofogden tvinga er att sälja lägenheten för utmätning (hur skuldsatt din son än är), 5 kap. 5 § UB. Kronofogden kan inte tvinga din man att sälja för att komma åt din sons del om ni skriver ett gåvobrev.

Råd

Det finns inget krav på att gåvobrev ska finnas när gåvan är en bostadsrätt då det är lös egendom. Men för att undvika utmätning av kronofogden så behöver du skriva ett gåvobrev med överlåtelseförbud. Om du behöver hjälp att göra detta så råder jag dig att använda Lawlines avtalstjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare