FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/11/2016

Kan man gallra en anmärkning i belastningsregistret i förtid?

Kan man bli gallrad från registret trots att tiden för gallring inte gått ännu? Jag har 1 &3 månader kvar innan min gallring och får nu inte anställning som Tim vikarie pga av detta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sådan gallring som avses i Lag (1998:620) om belastningsregister kan bara utföras om den ordinarie tiden för anmärkningen gått ut eller om en överrätt frikänt den åtalade eller undanröjt eller omvandlat strafföreläggandet, en åklagare återkallat sin åtalsunderlåtelse eller straffvarning, ett kontaktförbud lyfts eller om den som är angiven i belastningsregistret avlidit. Detta framgår av 16 - 18 §§.

Det framgår inte av din fråga varför du har en anmärkning i registret, men om du inte uppfyller något av ovannämnda rekvisit, går det inte att få en anmärkning i belastningsregistret borttagen i förtid. Inget undantag görs tyvärr för att du missar en anställning pågrund av din anmärkning.

Hoppas du fått svar på din fråga, även om det inte var svaret du önskade.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare