FrågaFAMILJERÄTTFaderskap23/04/2018

Kan man framtvinga ett faderskapstest?

Hej, jag och min exfru har tvillingar. Vi separerade strax efter deras födsel och jag är inte längre vårdnadshavare. Dock så är jag osäker på om de verkligen är mina, dels pga att sjukvården beräknat befruktningen till ett datum som är flera dagar ifrån när vi hade samlag och dels för att vi haft svårt att få barn och exfrun enligt familj har gjort uttalanden om att hon tänker gå invitro vägen ifall vi inte lyckas.

Kan jag på något sätt tvinga fram ett faderskapstest? Jag vill inte betala underhåll i 18 år för barn som kanske inte är mina.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den handlar om vilka rättigheter du har att framtvinga ett faderskapstest. Om jag har tolkat din fråga fel är du välkommen in med en ny!

Tillämpligt lagrum

2 kap. Regeringsformen (RF) samt 1 och 3 kap. Föräldrabalken (FB).

Vad gäller?

Jag tolkar det som att du och din exfru var gifta när tvillingarna föddes. Detta medför att du presumeras vara far till barnen enligt 1 kap. 1 § FB. När faderskapet är fastställt och du vill häva faderskapet till barnen kan du vända dig till domstolen med din talan enligt 3 kap. 1 § FB. Det är i sådana fall upp till domstolen att avgöra om faderskapet ska hävdas eller inte. Barnet/barnen har även rätten att väcka talan mot samma grund enligt 3 kap. 2 § FB

Det är inte möjligt att framtvinga någon att göra ett DNA-prov om inte samtycke finns från den personen, vilket framgår av 2 kap. 6 § RF (som är en av våra grundlagar).

Om det skulle råda en oenighet om vem som faktiskt är far till barnet så råder jag dig att vända dig till socialnämnden i din hemkommun men om det är fastställt att du är far till barnet kan det vara tveksamt om de vill göra en utredning till detta.

Slutsats

Nej, du kan inte framtvinga ett DNA-prov utan jag råder dig att vända dig till domstolen och väcka tala med stöd av ovannämnda paragraf alternativt kontakta socialnämnden i din kommun och framföra dina ståndpunkter. Det är möjligt att de i sådana fall kan hjälpa dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare