FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/04/2018

Kan man förlora sina jaktvapen om man är misstänkt för våldsamt motstånd vid en LOB?

Hej! Jag är misstänkt för våldsamt motstånd i samband med en LOB, då jag inte gjorde något fysiskt våld mot någon utan snarare verbalt käftade emot ordningsvakterna (min sambo var åskådare vid händelsen och kan styrka detta). Då till min fråga: kan jag förlora mina jaktvapen pågrund av detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på vilken roll dina jaktvapen spelade i situationen. Jag förstår dock din fråga som att dina jaktvapen inte hade något med det "våldsamma motståndet" att göra och att det du undrar är om du kommer att få behålla dina jaktvapen och din licens om du döms (eller inte döms) för våldsamt motstånd enligt brottsbalken 17 kap. 4 eller 5 §.

Nedan kommer jag att redogöra för två grunder som gör att du kan bli fråntagen dina jaktvapen. Längst ner hittar du en kort sammanfattning av svaret på din fråga.

Jaktvapnen kan tas ifrån dig enligt reglerna i brottsbalken (förverkande)

Om dina jaktvapen inte hade något som helst att göra med brottet du är misstänkt för kommer de med största sannolikhet inte att förverkas enligt brottsbalkens regler. Om det finns en anledning att anta att du kommer att använda dina jaktvapen vid något annat brott, kan de däremot förverkas enligt brottsbalken 36 kap. 3 §. Jag antar dock att detta inte blir aktuellt i ditt fall. Min slutsats är att dina jaktvapen förmodligen inte kommer att tas ifrån dig enligt brottsbalkens regler oavsett om du döms eller inte.

Din licens kan tas ifrån dig enligt reglerna i vapenlagen

Även om dina vapen inte tas ifrån dig på grund av brottet du är misstänkt för kan ditt tillstånd att inneha vapen återkallas om Polismyndigheten anser att du är olämplig att inneha skjutvapen (se vapenlagen 6 kap. 1 §). I så fall kommer även dina jaktvapen att tas ifrån dig.

Med att vara olämplig att inneha skjutvapen menas t.ex. att man visar bristande omdöme vid vapenhantering, att man dömts för ett brott som innefattat våld eller annan hänsynslöshet eller att man gjort sig skyldig till rattfylleri eller blivit omhändertagen på grund av berusning (LOB). Bedömningen av om man är olämplig att inneha skjutvapen görs dock utefter omständigheterna i det individuella fallet. Man blir alltså inte automatiskt av med sin licens om någon av förutsättningarna som jag nu nämnt är uppfyllda.

Eftersom jag inte vet så mycket om omständigheterna i ditt fall kan jag tyvärr inte med säkerhet avgöra om Polismyndigheten kommer att kunna ta ifrån dig din licens. Rent generellt kan sägas att ju mer skötsam du är i övrigt och ju färre anmärkningar du har sedan tidigare, desto större är chansen att du får behålla din licens. Om detta var en engångsföreteelse tror jag inte att din licens kommer att återkallas. Om det däremot är t.ex. fjärde gången du "LOB:as" inom loppet av en relativ kort tid (typ 2 år) finns det dock en större risk för att du blir av med din licens och därmed även dina jaktvapen.

Sammanfattning av svaret

Jag har svårt att se att dina jaktvapen skulle tas ifrån dig enligt brottsbalkens regler. Om din licens kommer att återkallas eller inte (enligt vapenlagen) beror på hur skötsam du är i övrig och om detta var en engångsföreteelse eller om du blivit omhändertagen flera gånger förut.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare