FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/08/2019

Kan man förlänga betalningstiden på en bot?

Hej, kan jag förlänga min böter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att förlänga betalningstiden på en bot. Det korta svaret är nej. Det går inte riktigt att förlänga betalningstiden på en bot.

Boten skall betalas innan den angivna betalningstiden har gått ut. Om man inte betalar boten i tid så får man en påminnelse om betalning. Om man efter påminnelsen fortfarande inte har betalat boten så skickas ärendet till kronofogdemyndigheten för indrivning. Hos kronofogden kan man i vissa fall få dela upp boten eller få uppskov på boten, om det är så att man inte kan betala boten av någon speciell anledning.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare