FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2023

Flytta hemifrån när man är 16 år?

Flytta hemifrån när jag är 16? Hej! Jag blir 16 år i sommar och planen är att bli hyresgäst på en gård där jag rider under hösten. Jag kommer få bo där helt gratis men vad behövs det skrivas på för papper osv? Vem ska man vända sig till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Föräldrabalken (FB).

Den som är under 18 år är omyndig (9 kap 1 § FB). Som omyndig saknar man som utgångspunkt rättshandlingsförmåga, vilket innebär att en omyndig inte får åta sig förbindelser eller själv ingå avtal utan föräldrarnas samtycke. Om en omyndig själv ingår avtal är det ogiltigt (9 kap 1 § FB).

Det finns dock vissa undantag till när en omyndig själv kan ingå avtal med rättslig verkan. Eftersom du är över 16 år har du möjlighet att arbeta med föräldrarnas samtycke (9 kap 2 § FB och 6 kap 12 § FB). Den lön som intjänats till följd av arbetet har du rätt att själv bestämma över (9 kap 3 § FB). Vidare har du som 16-åring möjlighet att inom ramen för ditt eget hushåll ingå rättshandlingar för att hålla vardagen och hushållet flytande, som exempelvis att köpa mat (9 kap 2 a § FB). Det finns alltså en möjlighet flytta hemifrån som 16-åring och kunna ingå avtal som behövs för hushållet.

På skatteverkets hemsida finns ytterligare information om hur man går tillväga för att anmäla flytt för omyndiga (se här). En rekommendation är även att kika om du har rätt till inackorderingsbidrag, beroende om du ska gå i skolan och vilken skola det rör sig om, (se här).

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare