Kan man få två parkeringsböter på samma ställe under 24 timmar?

Det är så att jag glömde betala en biljett när jag parkerade i stan. Jag stod parkerad i 8 timmar och fick den första boten vid 17:00 och den andra runt 01:00. Är det verkligen okej att få två böter på samma ställe inom 24 timmar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 § 3 st. lag (1976:206) om felparkeringsavgift och i 5 § lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anges att en ny felparkeringsavgift eller kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Det anges vidare att minst sex timmar måste förflyta från det att den första boten utfärdas.

I ditt fall har du angett att du fått en bot kl. 17:00 och en bot kl. 01:00, dvs. åtta timmar senare. Den första boten utfärdades kl. 17:00 och den andra boten kl. 01:00 dagen efter. Böterna har alltså inte utfärdats under samma kalenderdygn. De har även gått mer än sex timmar mellan böterna, vilket innebär att det var tillåtet. Det är alltså möjligt att få två böter på samma ställe under 24 timmar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare