FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/05/2020

Kan man få tillbaka handpenning för en lokal på grund av Covid-19?

Hej!

Jag skulle ha mitt bröllop 11/4-2020, jag hade sedan tidigare betalt en handpenning på 30.000 kr. Pga av Corona valde vi att skjuta upp bröllopet men inte satt ett nytt datum. När vi ställde in var det en restriktion på 500 personer, drygt en vecka senare kom en ny restriktion på 50 personer. Vi hade bjudit 300 personer till bröllopet. Nu vill vi inte ha vårt bröllop längre och få tillbaka vår handpenning. Detta pga vi inte kan ha vår fest och vi vet inte när restriktionerna hävs. Bröllopsuthyraren meddelade att handpenningen inte går att få tillbaka oavsett om jag ska ha festen eller inte. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalet mellan dig och företaget

Det finns inte någon direkt aktuell lag för handpenning som kan ge dig rätt att få dina pengar tillbaka, därför är avtalet mellan dig och företaget som blir avgörande. Skriftliga och muntliga avtal är giltiga. Regler om avtal kan du hitta i avtalslagen.

Om du har ingått ett skriftligt avtal med företaget kan du läsa vad som står i avtalet om handpenning. Beroende på vad du och företaget kommit överens om i avtalet om handpenning så avgör det om du kan få pengarna eller inte.

Omfattas coronaviruset av force majeure?

Frågan är om coronaviruset omfattas av force majeure och om du kan i så fall med hjälp av force majeure få pengarna tillbaka. Med force majeure menas utomstående omständigheter som inte kan förutses och är bortom konsumentens och näringsidkarens kontroll. Exempel på force majeure-situationer är jordbävningar, tsunami etc. Utgångspunkten är att konsumenten kan få full återbetalning vid force majeure- situationer. Men problemet är att det inte finns någon lag om force majeure, utan för att du ska kunna åberopa force majeure är huvudregeln att du och företaget har avtalat om force majeure. Därför är det ytterst viktigt att avtalet måste granskas individuellt.

Coronaviruset skulle kunna ses som ett force majeure, eftersom effekterna av coronaviruset har varit oväntade. Dock, ha i åtanke att coronaviruset har ännu idag inte prövats rättsligt om det kan ses som force majeure. Detta innebär att företaget har rätt att inte ge pengarna tillbaka, om inget annat har avtalat.

Sammanfattningsvis

Jag rekommenderar dig att först och främst läsa igenom avtalsvillkoren och se vad som anges där. Undersök om det finns en avtalsklausul som behandlar force majeure-situationer. Sedan kan du åter kontakta företaget och argumentera för att det är fråga om en force majeure-situation. Men kom ihåg att det ännu är oklart ifall coronaviruset omfattas av force majeure, eftersom det har ännu idag inte prövats rättsligt.

Att tillägga är även att enligt myndigheternas råd och rekommendationer ska inte sådana evenemang, såsom bröllop, anordnas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du ytterligare några frågor rekommenderar jag dig att kontakta oss på 08-533 300 04 eller boka en tid med våra jurister (här).
Lawline RådgivareRådgivare