FrågaPROCESSRÄTTVittna30/07/2022

Kan man få stöd som vittne?

Hej, läste om att Sverige har vittnesed. Att om man har bevittnat ett brott kan man vara skyldig att vara med i tingsrätten. Hur går det till, om man ej vill möta den som har kanske har gett ett anonymt tips om?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vittnesplikt

I Sverige har vi en allmän vittnesplikt som innebär en skyldighet att vittna om man blir kallad, detta framgår av 36 kap. 1 § rättegångsbalken. Undantag från vittnesplikten finns, t.ex. om du är släkt eller gift med någon av parterna, 36 kap. 3 § rättegångsbalken.

Stöd för dig som ska vittna

Idag är det inte tillåtet att vittna anonymt i Sverige. Om du är rädd för någon, t.ex. den anklagade, kan du i god tid före rättegången kontakta domstolen och förklara din situation. De kan bestämma att den personen du inte vill möta inte får vara med i rättssalen under förhöret. Personen följer istället förhöret från ett annat rum, s.k. medhörning.

Du kan också kontakta Brottsofferjouren och be om att få stöd från ett vittnesstöd. Ett vittnesstöd är en ideellt verksam person som erbjuder information, stöd och hjälp till bl.a. vittnen. De kan ge dig praktiskt information om hur det går till att vittna, men kan även finnas där som känslomässigt stöd. Om du vill kan de även följa med in i rättegångssalen när du ska vittna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare