Kan man få socialbidrag om man vägrar ta CSN?

Hej.

Jag är student med barn och min man har förlorade sitt jobb. På grund av dett vi var tvungna ansöka om försörjningstöd men social sa att jag måste låna pengar från CSN. Jag hadde studiebidrag men inte lån och jag ville inte låna ut pengarna men socialen sa att jag måste låna pengar och de kommer inte hjälpa till oss eftersåm jag kan ta studie lån och det är lagen. Är det så? Eller social måste hjälpa till oss även om jag avstår låna pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du inte vill behöva ta ett studielån, tyvärr så är det så att detta är en åtgärd som skulle innebära att era behov tillgodoses. Genom att vägra att ta ut lånet, så kan socialtjänsten alltså neka en begäran om bidrag. Se Socialtjänstlagen 4 kap. 1 §.

Varför är det så?

Ett socialt bidrag skall ses som den verkligen sista säkerheten från samhällets sida till alla invånare i Sverige. Först när man har knackat på alla andra dörrar, kan just den dörren öppnas. CSN är en dörr som du kan knacka på i detta fall och då måste du göra det först.

Anledningen till detta är att det är just det allmänna (alltså alla skattebetalande invånare), som gör bidrag möjliga. Det är därför så viktigt att det endast betalas ut i de fallen då det är strikt nödvändigt.

Jag kan betrygga dig med att CSN erbjuder ett studielån med en förmånlig ränta och även möjligheten att avsluta lånet när som. Alltså när din man får ett nytt jobb, så är det bara till att avsluta lånet.

Jag hoppas att detta har gett lite insikt i hur socialtjänsten tänkte när de nekade dig bidrag – det var verkligen inte för att straffa just dig och din familj, utan för att de måste fatta ett sådant beslut enligt lagen.

Vidare hoppas jag att situationen löser sig för er så snabbt och smidigt som möjligt – lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare