Kan man få socialbidrag när man studerar?

Hej om man har ekonomiskt bistånd… (socbidrag) samt pluggar, men har att man måste plugga in ett par veckor då missat tidigare och inte rätt till soc. Måste man då sluta skolan? Då det bara är några veckor men ändå lång tid för att kunnna försörja sig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man har rätt till socialbidrag när man behöver plugga under bara några veckor, svaret på din fråga finns i socialtjänstlagen

Socialbidrag

Man har rätt till socialbidrag när man inte kan tillgodose sin behov själv eller på något annat sätt (4 kap 1 §, socialtjänstlagen). Socialbidrag ska vara det yttersta stödet och det ska inte finnas andra möjligheter till att kunna försörja sig.

Krav för att få socialbidrag

Det finns några krav som ska vara uppfyllda för att du ska få socialbidrag (4 kap 1 § socialtjänstlagen). Man ska stå till arbetsmarknadens förfogande som innebär att man ska vara en aktiv arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen. Dessutom det ska inte finnas andra möjligheter för att kunna försörja sig på egen hand. Med det innebär att man inte har rätt till socialbidrag när man har andra inkomster, egna tillgångar, studiestödsformer och andra bidrag.

Vad som gäller i ditt fall?

Om du studerar ska du söka vuxenstudiestöd eller studielån hos CSN. Detta innebär att du kan försörja dig själv på ett annat sätt utan att behöva få socialbidrag. Du kan tyvärr inte få socialbidrag för de veckorna som du studerar i och du behöver därför sluta skolan om du vill få socialbidrag. Men annars du kan försörja dig själv genom att ansöka om studiestödsformer och därmed inte behöva sluta med skolan.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare