Kan man få skadestånd efter att ha blivit biten av en hund?

Hej! Häromkvällen när jag var ute och sprang min joggingtur längst cykel och gångbanan i vårat område så blev jag biten i armen när jag passerade ett par med sin hund. Hunden var av modell dobberman. Det var så att jag kom joggandes bakom ett par som var ute med sin hund lös i löparlina som släpade längst marken. Uppenbarligen skrämde jag hunden när jag kom ikapp. Den sprang rakt i mot med och högg tag i min arm. Gick till attack. Vi vart nog ställda allihopa. Och jag blev ledsen, lite chockad. Dom bad om ursäkt och skylde på att hunden blev skrämd. Jag tog deras mobilnummer. Sprang vidare hem. Väl hemma så bestämmer jag mig för att åka till akuten för stelkramps spruta och omläggning av såret som uppstått. Ägaren har erbjudit mig ersättning för sjukhuskostnader.. det landar väl på 400kr. Är det allt? Jag känner mig upprörd över situationen och att jag kommer få ha ont pga deras hund. Vad är mina rättigheter här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som du undrar över om du kan ha rätt till skadestånd från hundens ägare.

Strikt ansvar för hundägare

Ansvar för hundar regleras i lag om tillsyn över hundar och katter, fortsättningsvis kallad tillsynslagen. Hundar ska enligt denna lag hållas under tillsyn och skötas på sådant sätt som behövs för att förebygga att de orsakar skador (1 § första stycket tillsynslagen). En ägare ska ersätta en skada som orsakas av dennes hund även om han eller hon inte vållat skadat (19 § första stycket tillsynslagen). Med detta förstås att en ägare till en hund har något som kallas för strikt ansvar. Det innebär att ägaren ansvarar för skador som hunden orsakat oavsett om ägaren har varit oaktsam eller inte.

Vad kan man få skadestånd för?

Skadeståndsansvar regleras i skadeståndslagen, fortsättningsvis kallad SkL. I ditt fall har du fått vad som kallas en personskada när hunden bet dig. Den som drabbats av en personskada har rätt till ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförlust, fysiskt och psykiskt lidande och särskilda olägenheter till följd av skadan (5 kap. 1 § SkL).

Sjukvårdskostnader: Som jag förstår din fråga har du redan blivit ersatt för dina sjukvårdskostnader. Värt att nämna kan vara att till sjukvårdskostnaderna kan räknas även resekostnader i samband med att du uppsökte vård. De ska ersättas genom skadestånd om de inte ersätts genom din försäkring.

Inkomstförlust: Som jag förstår dig har din skada inte lett till att du inte kunnat arbeta.

Sveda och värk: Vad gäller fysiskt och psykiskt lidande kan det vara övergående (sveda och värk) eller bestående (lyte eller annat stadigvarande men). I ditt fall är det nog det förstnämnda som i så fall kan bli aktuellt eftersom skadan verkar vara av mer övergående natur. Sveda och värk är fysiska eller psykiska besvär under den akuta sjukdomstiden. För att få ersättning för psykisk lidande krävs att det rör sig om något som är medicinskt påvisbart, vilket nog kan vara svårt att påvisa här. Det fysiska lidandet bedöms efter skadans art, vårdformen och sjuktidens längd. Utifrån din fråga har jag svårt att bedöma hur allvarlig skada det rör sig om. I regel krävs sjukskrivning för att få ersättning för fysisk skada i form av sveda och värk. Ersättning för sveda och värk utgår enligt trafikskadenämndens tabeller. Om du vill kika närmare på dem hittar du dem här.

Särskilda olägenheter: Tillämpas bara i speciella undantagsfall, bland annat vid särskilt allvarlig invaliditet.

Slutsats

Jag skulle råda dig att kontakta ditt försäkringsbolag för att undersöka om du har rätt till ersättning för sveda och värk därifrån. Annars finns även möjlighet att föra en skadeståndstalan mot hundägaren i tingsrätten. Om du skulle vilja diskutera saken närmare med en jurist kan du komma i kontakt med våra jurister här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare