FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/03/2023

Kan man få sin post skickad till en annan adress än folkbokföringsadressen?

Barnens far ska inte längre stå skriven hos oss, men behöver fortsätta få sin post hit. Är det möjligt och om ja, hur gör man det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att få sin post skickad till en annan adress än den man är folkbokförd på. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Skatteverkets hemsida samt folkbokföringslagen (

Om man vill ha sin post till en annan adress än folkbokföringsadressen under minst sex månader, ska man anmäla en så kallad särskild postadress till Skatteverket (25 § andra stycket folkbokföringslagen). Den särskilda postadressen sprids automatiskt till myndigheter och företag som hämtar information från folkbokföringen, men när det gäller privata brev, prenumerationer på tidningar och så vidare får man själv meddela sin särskilda postadress. Det är även möjligt att eftersända post till den särskilda postadressen.

Den särskilda postadressen anmäls med c/o (betydelse: “care of”) när man vill att någon annan ska ta hand om sin post och se till att den når den avsedda adressaten, exempelvis i detta fall om barnets far vill att ni ska ta hand om hans post. Kom dock ihåg att det inte tillåtet för c/o-mottagaren att öppna adressatens brev utan samtycke.

Du hittar mer information samt hur du anmäler särskild postadress, på Skatteverkets hemsida.

Sammanfattningsvis är det möjligt för dina barns far att ansöka om en så kallad särskild postadress om han vill att att hans post ska skickas till er adress istället för sin egen under minst sex månader. Detta görs via en e-tjänst på Skatteverkets hemsida.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga! Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare